Autor |
Wiadomość |
Tomalla
Administrator
Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Janów City
|
|
[hamulce]v'ki czy tarcze?? |
|
Coraz wiecej na naszym rynku hamulcow tarczowych , zarowno hydraulicznych jak i mechanicznych.Pewnie nie jeden malo doswiadczony cyklista ma problem na cos sie zdecydowac , mam nadzieje ze uda mi sie nieco pomoc.
Po pierwsze dwie jak dla mnie najwazniejsze sprawy : do czego uzywasz/masz zamiar uzywac roweru oraz jakim budzetm dysponujesz. Nie warto inwestowac w hamulce tarczowe jesli jezdzisz raptem 10km raz na 2 tyg dla przykladu , nie wykorzystach ich zalet praktycznie w ogole a inwestowanie np. w hydrauliki jedynie dla komfortu przy brakuj finansow i slabej jakosi samego roweru tym bardziej mija sie z celem.Kilka czynnikow ktore powinienes wziasc pod uwage jesli chcesz zakupic hamulce tarczowe :
1 - czy czesto jezdze i jakie to sa trasy , zroznicowanie terenu itp.
2 - w jakich warunkach pogodowych z reguly jezdze
3 - czy jest dla mnie wazna masa hamulcow
4 - czy jestem laikiem i wole proste i stosunkowo skuteczne rozwiazania
1 - im wiecej jezdzimy tym z reguly wiecej wymagamy od roweru - im teren trudniejszy w sensie duzo jezdze po gorach , duzo jest zjazdow tym bardziej mozna zastanawiac nad wyborem hamulcow tarczowych.
Poprawiaja one skutecznosc hamowania na zjazdach i sprawuja sie lepiej niz vbreaki.
2 - skutecznosc vbreakow w warunkach mokrych oraz blota no nie powiem czasem drastycznie spada , brak sily , toporne dzialanie , slizganie po obreczy , w tym wypadkow tarcz , dobrej klasy ! , daje zdecydowana przewage , warto pamiec o dobrej jakos klockach ( tyczy sie to obu rodzaju hamulcow , nie jednokrotnie to one maja najwieksze znaczenie o tym pozniej jak nie zapomne ;] ). Czasem zdazalo mi sie ze po dluzszej blotnej jezdzie z klockow prawie nic nie bylo ! - mowie tu o vbreakch. Takze im trudniejsze warunki pogodowe tym bardziej warto zainwestowac w hamulec tarczowy.
3 - niestety ale nadal vki sa lzejsze , dobry i lekki hamulec tarczowy to juz spory wydatek wiec jesli komus zalezy bardz na wadze calego roweru , a jak wiadomo kazda rzecz sie liczy , lepiej myslec o vkach badz tez jednym hamulcu tarczowym np. na przodzie , masa bedzie nieco wieksza a prznajmniej z przodu bedziemy mieli hamulec ktory , jak wyzej pisalem , w trudnych warunkach pogodowych nie zawiedzie nas.
4 - zakup hamulca tarczowego hydraulicznego wiaze sie z : odpowietrzaniem co jakis czas calego uklad , czasem dolaniem badz zmiana plynu hamulcowego , przeczyszczeniem dokladnie calego ukladu - to czasem nie sa latwe czynnosci i potrzeba do nich specjalnych narzedzi , jesli nie stac cie na serwis , zwlaszcza hydraulikow , to lepiej pomyslec o dobrych mechanikach - bez sensu jest kupic dobry hamulec hydrauliczny a pozniej o niego nie dbac , straci sie na tym sporo i zadnego porzytku z jego zakupu nie bedzie.
Hydraulika VS mechniczny
Obecznie zarowno wybor miedzy mechanicznymi jak i hydraulicznymi hamulcami jest bardzo duzy.
Zdecydowanym plusem dobrej klasy hydraulika jest wygodniejsza obsluga - klamka chodzi lekko , mniejsza sile wkladamy w dzialanie , lepsza modulacja hamulca , ogolnym komfort uzytkownia wiekszy oraz zazwyczaj wieksza sila hamowania. Zeby mechaniczny hamulec dobrze dzialal trzeba pamietac o zakupie dobrego zestawu pancerzy i linek ! Bo tak znow korzys z zakupu tarczowki w porowaniu do vki mozna byc zadna i uznamy szybko ze vka byla lepsza. Druga sprawa jak pisalem laikom latwiej bedzie samemu w prosty sposob serwisowac hamulec mechaniczny - czyszczenie pancerzy badz ich wymiana to latwa rzecz i raczej kazdy sobie poradzi.
Klocki hamulcowe
Sa 3 rodzaje : zywiczne , zywiczno - mateliczne , metaliczne. Te ostatnie najlepiej sprawuja sie w trudniejszych warunkach zwlaszcza deszcz i bloto natomiast nieznacznie spada ich sila. Klocki zywiczne , w zaleznosci od frimy jeszcze , czasem bardzo trace na sile po zmoczeniu! Warto miec przynajmniej w jednym hamulcow klocki metaliczne badz metaliczno-zywiczne. ( rozne nazwy mozna spotkac ).
Wielkosc tarczy
Typowe to 160/180/200 mm , sa rownierz inne 140/150/170/ 185/203.
Im wieksza tarcza - tym wieksza sila oraz z reguly slabsza modulacja hamulca. Nalezy pamietac ze nie do kazde dyscypliny i roweru potrzeba nam 200mm tarcze z przodu i z tylu ! Nie jednokrotnie przy dobrym hamylcu amortyzator moze zlapac luz a w ramie mozemy wyrwac mocowanie zacisku !.
Wieksza tarcze rownierz lepiej odprowadza cieplo i wolniej sie grzeje , wiec w gorach sprawdza sie lepiej niz mniejsza zwlaszcza na zjezdzie.Znaczenie ma rownierz grubosc tarczy oraz ilosc otworow - to tez wplywa poniekad na jej grzanie ale mniejszym juz stopniu.Z reguly tarcze 160/160 daja sobie w codziennym uzytkowniu bez problemu rade , optymalnie 180/180 jesli jezdzimy duzo , w trudniejszych warunkach.
Cena
Trzeba zdac sobie sprawe ze nadal vki beda tansze. Dobrej klasy hydraulik czy nawet mechanik do juz wieksza kwota do wydania. Srednia cena vbreaka na dobrym poziomie to 50-70 zl na kolo , natomiast hamulca tarczowego mechanicznego to ok 170-200 zl a hydrauliczny ok 300-350 zl. Cena podalem orientacyjne ! Wiec prosze az tak sie nie sugerowac. Przykladow nie bede wymenial moze bo jest ich znaczna ilosc natomiast zdecydowanie radze wystrzegac sie malo znanych marek oraz hamulcow tarczowhc w cenie 50-100 zl bo rzadko kiedy potrafia PRZYZWOICIE dzialac w ogole.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 23:38, 14 Paź 2006 |
|
 |
|
 |
kry-$-ka
Expert
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Janów City
|
|
[ !!!!!!! ] |
|
Powiem ci daczego ci nikt na to nieodpisuje tyle sie namęczyłeś i nic za dużo napisałeś ( opisałeś ) to co chcesz kupić nikomu sie nie chce tyle czytać Mi też opisz to któtko zwięźle i na temat to napewno bedzie ktoś odpisywał 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:53, 18 Paź 2006 |
|
 |
Tomalla
Administrator
Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Janów City
|
|
lol |
|
Nie napisalem tego po to zeby odpisywac tylko jak np.ktos ma dylemat i nie wie czy kupic v'ki czy tarcze to wchodzi sobie na takie forum czy ta sobie ten Artykul i juz ma gotowa odpowiedz:D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 14:39, 18 Paź 2006 |
|
 |
Karool
Średnio-Zaawansowany
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: LjA ^^
|
|
(-_-) |
|
(-_-)(-_-)(-_-)(-_-)(-_-)(-_-) (-_(-_(-_(-_-)_-)_-)_-)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:51, 18 Paź 2006 |
|
 |
cisio
Zaawansowany
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Janów Lubelski;D
|
|
;D |
|
jak ktos jest zainteresowany to pzeczyta wszystko wiec lepiej miec zaduzo do czytania niz niemiec nic!!!!!!!!!<okok> ale dales karol (MOIM SKROMNYM ZDANIEM TO Z TARCZOWYCH NAJBARDZIEJ POLECAM HYDRAULIKI OCZYWISCIE ALE NP.AVID BB5 NA TARCZY 203 RULES )(V"EK NIEPOLECAM)MAM AVIDA TO WIEM 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 20:51, 23 Wrz 2007 |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|